[et_social_follow icon_style="slide" icon_shape="rounded" icons_location="top" col_number="auto" counts="true" counts_num="0" total="true" outer_color="dark" network_names="true"]

Nech ste sa narodili kedykoľvek, nech ste zažili čokoľvek, učenie sa je zdroj ľudskej múdrosti a vnútornej sily. A aj keď to možno znie ľahko „starwarsovsky“ – čím 21. storočie naberá viac na sile, tým začína byť táto pravda o niečo viac pravdivejšia. Keď sa na sebe pozrieme ráno do zrkadla, asi nám nenapadne ako prvé pri pohľade na strapaté vlasy s kefkou v ústach, „Čo by som sa dnes nové mohla naučiť?“ ale prídu skôr myšlienky typu „Čo treba vyriešiť alebo zvládnuť? a tým šťastnejším sa možno objaví aj myšlienka –  Čo pekné ma čaká?“ Nezameriam sa v mojom článku len na to, prečo sa musíme učiť,  budú ma viac zaujímať dôvody, prečo by sme mali chcieť sa učiť.

Prečo sa potrebujeme učiť, určite všetci vieme. Rýchlosť doby je neúprosná, množstvo dát a informácií naše mozgy nestíhajú spracovávať. Napriek tejto skutočnosti je našťastie stále veľa optimistov, ktorí investujú čas a energiu do oblasti celoživotného vzdelávania a dlhodobého učenia sa ako prístupu k životu.

Nebudem zbierať všetky dôvody, prečo musíme. Vymenovala by som tu dáta o exponcionálnom raste a sile umelej inteligencie a v ďalších 2 vetách by ste môj príspevok prestali z nudy alebo pesimizmu čítať.  Dáta si viete nájsť na webe aj sami. Aj tak na Vás povyskakujú opakované a veľmi podobné dôvody. Nimi sú napr. potreba nových zručností z dôvodu nárastu technológií, jazykové, digitálné, vybrané sociálne zručnosti a iné. Čo to so sebou prinieslo? Všeličo pozitívne, ale aj otázne.

Pre ilustráciu –  vyhľadajte si na You Tube jedno z posledných videí Tonyho Robinsa. Známy americký motivátor vedie rozhovor s humanoidným robotom s menom Sofia, ktorá dokonca dostala pridelené občianstvo v Saudskej Arábii v roku 2017. Pri empatických prejavov Sofie sa uvedomelým ľuďom môže trocha stiahnuť hrdlo z vážných obáv, kam to povedie, keď ľudia naprogramujú ešte väčšie a prepracovanejšie možnosti spracovania reakcií, ktoré vyzerajú ako emócie. Ja pre tento moment zostanem optimistická a skúsim vsadiť kartu na jedinečnosť DNA každého človeka a hlavne na ochotu sa stále niečo nové učiť.

Prečo by sme našu originalitu mali podporovať tým, že ju budeme celý život cibriť a stále sa vzdelávať? Lebo nemáme veľmi inú možnosť.

Zanikajúce profesie – potreba nových zručností

Prispôsobenie sa dobe znamená aj akceptáciu skutočnosti, že niektoré profesie nebudú o pár rokov aktuálne. My však budeme žiť v aktuálnom čase a neminie nás ani to všetko rýchlo bežiace okolo nás. Štúdia Oxfordskej univerzity zistila, že 45 až 47 % všetkých súčasných pracovných miest nebude potrebná, a teda zmizne v najbližších 10 – 20 rokoch.

Do roku 2030 zaniknú profesie pre cca 800 Miliónov ľudí. Napr. pokladníci, poštári, taxikári, poisťováci, zákaznícky servis, telemarketéri, finační analytici a mnohé iné sú profesie, ktoré môžu zapadnúť prachom. Čo s tým? Čo to pre bežného človeka znamená? Žiadnu objavnú vedu nečakajte. Odpoveďou je totiž klasické učenie sa. Učenie sa novým smerom a získavanie nových zručností je prirodzená, nová životná filozofia.

Celoživotné vzdelávanie sa stáva potrebou 21. storočia.

NIEKOĽKO DOBRÝCH DÔVODOV pre celoživotné vzdelávanie a rast.

  • učiť sa nové smery nám poskytuje nové príležitosti pre prácu
  • získavanie nových informácií nám pomáha vidieť a chápať širšie súvislosti a rozvíjať tak kritické myslenie, ktoré je nesmierne dôležité obzvlášť v tejto dobe
  • prispôsobujeme sa rýchlejšie novým podmienkam
  • vytvárame si prevenciu chorôb pokročilého veku
  • ľudia študujúci na univerzitách 3. veku uviedli v jednom prieskume ako jeden z najdôležitejších dôvodov štúdia – lepšia kvalita využitia voľného času a získavanie nových príležitostí na priateľstvá, čiže celkovo bohatý sociálny kontakt
  • v učení sa nezávisle na veku vzniká intenzívnejší rešpekt vzájomne medzi generáciami
  • podporou zvedavosti pri učení sa získavame pozitívnejší náhľad na život
  • a dalo by sa pokračovať vo vzletných a podnetných dôvodoch, prečo sa neustále niečo nové učiť…

Prečo by ste sa teda mali chcieť učiť? A čo sa vlastne chcete učiť? Poskytnem jednoduchú pomôcku na identifikovanie toho, čoby mohol byť nový zdroj informácií alebo smerov, ktoré mi obohatia život?

Ak sa Vám podarí zodpovedať aspoň niektorú z vyššie uvedených otázok, môže sa Vám trocha viac vyjasniť. Nedávam žiadnemu z prvkov prioritu, pretože verím, že každý môže mať inú, svoju osobnú dôležitosť

Všetky oblasti sú prepojené. Ak má dlhodobo pretrvať motivácia a radosť, potrebujeme sa učiť to, čo má pre nás zmysel. V nejakom momente začneme riešiť aj úžitok. Každý má svoj postup alebo inú prioritu vo svojom živote. Celoživotné vzdelávanie však nie je len o zbieraní informácií. Je to viac o potrebe mať vďaka prehľadu iný, lepší, zrelší postoj k životu.

Poznám v jednom projekte dámu, ktorá zo svojej špecialistickej a odborníckej pozície sa začala vo svojich 50 rokoch učiť programovať a testovať. Mala úplne jednoduchý dôvod, prečo to začala robiť. Zvedavosť. Chcela pochopiť ako to v programe, s ktorým pracuje funguje a porozumieť skrytým mechanizmom. Až neskôr jej došlo, že si tým možno zabezpečila ďalšie dôležité povolanie. Na Slovensku je v tomto smere už teraz veľa krásných projektov, ktoré podporujú ľudí v ďaľšom vzdelávaní,  konkrétne dokonca aj v oblastiach technológií.

Stále je okolo nás veľa neznámych skutočností a bude pribúdať javov, ktorým možno ani nebudeme rozumieť. Vždy máme však všetci šancu porozumieť aspoň sebe.

Nie je vôbec podstatné, či sa budete učiť nový jazyk alebo budete získavať akúkoľvek novú zručnosť. Najdôležitejšie je, aby Vám zvedavosť a rast prinášal radosť a možno aj nové profesionálne uplatnenie. Žiadny Harry Potter, ani Hermiona, žiadny kúzelný trik, len overený postup na prispôsobenie sa dobe. Ten trik spočíva v uvedomení a motivácii, prečo mať rozvoj a vzdelávanie ako celoživotnú filozofiu. Čiže prečo? No pretože…

Ako to s tou Hermionou bolo? Veľa vedela? A chcela vedieť ešte viac? No jasné, kto by nechcel…? Na to treba však dvihnúť zadok a okrem naštartovania Google vyhľadávača a intenzívneho skúmania, tiež treba preskúmať svoje možnosti a predovšetkým pustiť sa do toho. Nenechajte svoje mozgové bunky ovplyvniť rutinou, nechajte sa radšej ovplyvniť novou celoživotnou filozofiou. Učenie sa novým zručnostiam je totiž celkom sexi 🙂

Vaša Ľuba

Článok vyšiel v časopise Moja Psychológia 2020/04