Veľa sa popísalo a povedalo v súvislosti koučingom ako rozvojovým nástrojom samotným. Dokonca sa často objavuje pri slove koučing fráza „módna vlna“. Áno, módne vlny existujú aj v rozvojových oblastiach. Vo všetkom. Z môjho pohľadu skôr odrážajú potrebu doby a ľudí v nej. V našej oblasti mi to signalizuje potrebu pozrieť sa pod povrch udalostí a situácií okolo nás riadeným spôsobom a veriť v princíp, že každá otázka má svoju odpoveď. Inšpiratívne nástroje zväčša nenahradia celostný proces koučovacieho rozhovoru, môže však štartovať potrebu rozvoja aj u ľudí, ktorí neradi o svojich otázkach a hľadaní odpovedí hovoria alebo sa rozhodli si ich riešiť sami pre seba.
Ako vznikol môj podnet sa k tejto téme vyjadriť?
Dostala som viac otázok z rôznych smerov v rôznom podaní prečo vznikli sebakoučovacie karty „Koučing bez kouča“?
Vďaka dlhoročnej skúsenosti v oblasti vzdelávania, rozvoja a zároveň koučovania ľudí na rôznych manažérskych pozíciách sa mi ukázalo, že ľudia koučovaniu ako efektívnemu rozvojovému prístupu neveria dovtedy, pokiaľ ho sami nezažijú – často však nemajú možnosť…
Prečo teda sebakoučovacie karty „Koučing bez kouča“ vznikli?
Dôvody, ktoré som si uvedomila v spolupráci s rôznymi spoločnosťami, aj individuálnymi klientmi:
- ľudia nechápu prínos vlastných riešení a zapojeniu sa vďaka vlastnému potenciálu pokiaľ nezažijú, že svoje najlepšie zdroje majú v sebe – len ich treba začať štartovať, rozvíjať a uplatňovať!
- často sú určené finančné zdroje pre proces koučingu len pre strategické alebo dlhodobo rozvojové pozície – nie všetky manažérske úrovne majú na koučing nárok
- vo všeobecnosti málo finančných zdrojov na koučovanie ľudí vo firmách – napriek tomu sa ľudia chcú vedome venovať vlastnému rozvoju
- ľudia si sami najradšej určujú, kedy chcú riešiť svoje témy a oblasti sami a kedy na to už potrebujú niekoho v sprievode s profesionálnym zameraním
Vďaka práci so sebakoučovacími kartami však majú možnosť ľudia:
- zažiť prínos sebakoučovania – hľadania vlastných odpovedí na otázky a témy, ktoré riešia
- získať zručnosť v používaní koučovacieho prístupu v manažérskej praxi, čo je sprievodným, ale aj prirodzeným javom pri používaní kariet
- štartovať u seba tendenciu sa samostatne rozhodovať. (Čo je moja potreba rozvoja? – ktoré témy alebo smer)
Sebakoučovacie karty nemôžu nahradiť skutočný koučovací rozhovor z niekoľkých dôvodov:
- Človek s iným človekom, ktorého si dobrovoľne vyberie nikdy nie je to isté, ako človek sám.
- Na rozhovor treba dvoch. V rozhovore vznikajú cenné momenty, kedy nám náš partner svojou prítomnosťou a vhodne zvolenou otázkou môže veľmi pomôcť uchopiť aj pohľady, ktoré bývajú cenné už tým, že niekedy nastavia zrkadlo, na ktoré sami nestačíme.
- Každý sám za seba sa však najradšej rozhoduje, či, kedy a s kým chce ten rozhovor viesť.
Môj ďalší motív mal celkom pragmatický zámer. Pomôcka, ktorá vznikla ako podpora pri tréningoch pre skupinu ľudí, ktorí vedú iných ľudí alebo s nimi rozvojovo pracujú mala v „pracovnej verzii“ úspech. Tak sme im dali komerčnú podobu, aby sa s k nim dostali aj ľudia, ktorí sa u nás na tréningoch neobjavujú, ale zíde sa im pozrieť sa na svoje manažérske otázky a oblasti s odstupom a v čase, kedy si sami určia!
Tešíme sa prejavenému záujmu a úspechu našej pomôcky, ďakujeme a veľmi si to vážime.
Ľubica Takáčová
Najnovšie komentáre