…obzvlášť s tými, ktorí nám až tak nesadnú. Alebo: čo sa stane vo Vegas, zostáva vo Vegas…
Koľko krát ste boli na teambuildingoch a ťahali ste laná, či stavali veže? Čo ste si o tom mysleli? Pomohlo k tomu, aby Vám spolu bolo lepšie? Či ste to chápali ako povinnú jazdu? …keď už to teda zamestnávateľ zaplatil a očakáva sa od Vás, že sa v pracovnom čase zapojíte… tak to teda so zaťatými zubami, pri tých lanách rovnako aj zaťatými hánkami nejako dáte. Aj tak ste sa potom možno konečne tešili na to pivo večer a dobrú – dúfajme, že kvalitnú, hotelovú večeru, ktorú platí zamestnávateľ. Alebo ste sa sem tam tešili aj na to, že trocha pokecáte so svojimi kolegami a dozviete sa pár noviniek zo zákutí firemných kuchyniek.
Počas pracovného času nemáte bežne čas a niekedy ani chuť to počúvať. V tom zhone Vás chodbové reči neberú. Dobrý drink a k tomu pár vydarených vtipov urobí aj z najmenšej klebety celkom úsmevnú story hodnú šťavnatej diskusie. Taká malá príjemná zmena v smalltalkoch s kolegami, s ktorými sa stretávate pri kávovare na chodbe, či firemnej kantíne. Takto sa konečne dozvedáte aj tie absolútne novinky z prvej ruky. Silné porozumenie a veľa úsmevov medzi šéfom a tou novou právničkou asi nebude úplne náhoda. Po 3 pivách vzniká rozšírená verzia fámy, že je to možno aj skrytá, nová posila do manažérskeho tímu… tak sa bavíte a z klebety je kvalitná story ideálna na šírenie v skrytých skupinách sociálných sietí. No nič, predsa len ten teambuilding na niečo je.
Až ráno si uvedomíte, že zostane možno len Vaším tajomstvom, či sa tešíte prítomnosťou všetkých kolegov alebo fakt len niektorým. Či sa nad chutnou hotelovou večerou vznášal aj obláčik skutočnej radosti alebo to boli len zmiešané vône kvalitného korenia, na ktoré si po prebudení nespomenie ani ten, čo odchádzal posledný od stola, či z parketu.
Nech to už je akokoľvek, jedno je isté. Čo sa stane vo Vegas, zostáva vo Vegas…
ako hovorí pamätná myšlienka z jedného nemenovaného filmu. Čo sa stane na teambuildingu, zostáva na teambuildingu. No ako sa to vezme… Ten zamestnávateľ tak trocha aj očakáva, že čo sa stane užitočné na teambuildingu, sa posunie aj do práce. Pozitívne okamihy, nech sú akokoľvek vydarené, nebývajú vždy úplne rovnako prenosné. Pomáha to, ale nerieši to všetky problémy a malé osobné nezhody, či komunikačné zakopnutia, na ktorých sa sem tam v práci na kolegoch dopustíme. Tie sa nejako nechcú jednou dobre postavenou vežou zo špajlí, či špagiet vyriešiť. Čím to tak asi bude?
1+1 = 3
alebo 3 je viac ako jeden ponúka sa odpoveď, ktorú všetci tímoví hráči preferujú. Rovnako je to pravidlo skutočne efektívneho tímového fungovania. Žeby predsa len platilo, čo hovorili naše staré mamy? Že viac hláv – viac kapusty? Celkom podstatné je však aj to, kto je tá hlava, čo vedľa mňa myslí. Ktorí ľudia presne sú tie premenné v tejto tímovej rovnici.
Pri tvorbe spoločných myšlienok sa rýchlejšie vytvoria nové podnety, keď počujeme iný názor, ako je ten náš. Veľmi jednoduché pravidlo tímovosti. Výmena obohacuje a nielen bartrová, tá konštruktívne názorová obzvlášť. Vždy však zostane podstatné, od koho chcem tie názory počuť. Príjmame ich od ľudí, ktorých sme si mohli do tímu sami vybrať alebo nám boli pridelení? Častejšia možnosť je tá druhá. Ešte častejšia varianta je tá, že sa nás nikto nepýta a ocitáme sa s nimi na projekte, ani nevieme ako.
Sem tam sa objaví aj nočná mora, že sú nielen pridelení alebo zdedení z nejakých iných tímov, ale že odchádzajú odniekaľ kvôli osobným nezhodám. A tak niekoho múdreho napadne dať ho / ju do tímu, kde by sa mohlo skúsiť, ako dlho vydrží bez konfliktu a či ho predsa len ešte nejako nezaradíme, než firma siahne po náročných právno – personálných krokoch.
A prečo musel ten nový čudný chlapík pristáť práve u Vás na odbore? Nech to vyzerá akokoľvek dramaticky, títo „obľúbenci“ sú však našimi najlepšími učiteľmi. Prečo? No preto, lebo sa máte niečo spoločné naučiť. Komu by sa chcelo učiť od niekoho, kto namiesto oznamovacej vety použije ironickú poznámku zabalenú ešte aj do čudného slovníka, ktorému ani trocha nerozumiete.
Keď si uvedomíme, že s týmto sa nám na kávu chodiť nechce je neskoro. Je s nami v tíme a denne si preposielame tabuľky s náročnými údajmi a textami a sme v denodennom kontakte, ktorý obsahuje v diskusii všetko. Od otázok až po nedopovedané súvetia. Nečakane sme v náročnom procese, ktorý nás učí rešpektu. Rešpektu voči inakosti, rozdielnosti hodnôt, postojov a záujmov. Takéto náročné obdobie v tíme nám môže všelico užtočné ukázať. Napr. ako spracúvame nesympatie, rozdielne osobné voľby alebo opak našich hodnôt.
Fázy, ktorými prechádzate pri spoznávaní a zlaďovaní sa sú nasledovné.
Najskôr sa orientujete v tom, čo a ako. Kto to je, aké má očakávania, čo bude jeho / jej rola, čo chce od ostatných, aké má návyky, aký význam a prínos majú jeho zručnosti pre projekt. Zladenie sa s ostatnými a so šéfom je tiež celkom zaujímavá otázka. Potom je normálne, že sa stane, že sa sem tam objavia aj nezhody, menšie, či väčšie konflikty. Dokonca sú aj potrebné, čo znie podozrivo, ale pravdivo. Čistia vzduch, stanovujú hranice, komunikujú sa otvorene osobné preferencie, aj keď sú rozdielne. Je fajn vedieť, na čom spoločne ste. Najdôležitejšie v tejto fáze je riešiť možné konflikty konštruktívne a so zameraním na cieľ. Na kávu pravdepodobne 2x do týždňa chodiť nebudete, ale naučiť sa spoločne komunikovať a žiť v blízkosti niekoľkých metrov bude v tomto prípade asi povinná jazda. Pri všetkej snahe o pozitívne fungujúce dohody sa potom už naučíte spoločne rýchlejšie zorganizovať, nájsť si pravidlá, ktoré každému vyhovujú a skúšať ich aj dodržiavať. Najkrajšia fáza spoločného zlaďovania sa môže vyústiť do prirodzeného rešpektu a rýchlých dohôd. Ešte nám to môže priniesť aj intenzívnejšie pocity radosti. A nehovoriac o tom, že výkon porastie a motivácia tiež, lebo predsa len… je nás viac, určite viac urobíme.
Ak zladenie nenastáva ani po 3 spoločných projektoch, je to na Vás, ako začnete pracovať s vlastným sebauvedomením. A keď sa vrátime naspäť k tej dobrej hotelovej večeri… teambuilding môže pomôcť, ale tiež nám mnohé ukázať. Snaha sedieť tam niekde spoločne za rovnakým stolom s tým čo je tak veľmi iný… prehodiť 2 priateľské vety pri vtipoch môže pomôcť sa aspoň na čas zbaviť irónie v komunikácii a nahradiť to viac menej lepším spoznávaním sa. Tá horšia varianta je, že sa trocha chytíme a hovoríme si, že to bude alkoholom alebo veľmi rozdielnymi názormi na politiku. Čo už… ako to bolo? Čo sa stane vo Vegas, zostáva vo Vegas, snáď sa pri raňajkách znova pozdravíme.
Ak však po návrate do práce žiadne zladenie nenastáva a to dobre vychladené pivo po ťahaných lanách tiež nepomohlo, je dôležité si pripomenúť, prečo ste na svojej pozícii a za čo ste platený. Čo Vás na tej práci baví, ako dodávať to najlepšie čo viete, nezávisle na tom, ako veľa sa musíte učiť tolerancii. Čím viac sa však rešpektu učíme – tým lepšie. Ono nás to totiž výrazne posunie, či už ľudsky alebo profesionálne.
Sem tam sa pošťastí aj taká skvelá varianta, že z nového kolegu, ktorého sme nevedeli vystáť sa stane kamoš, s ktorým začnete chodiť pravidelnejšie na squash. Pokročilá verzia posilnenia tímových vzťahov a zladenia sa členov tímu má rôzne výhody. Najcennejšie sú tie, ktoré obohacujú náš život.
Tie lepšie spoločnosti a firemné kultúry už na tom celkom dôsledne pracujú.
Je veľa spôsobov, ako na to. Ja pre tento moment vyberiem len niektoré. Krátke ranné stretnutia s vôňou kávy a vhodne zvolená kontrola spoločných úloh, dohoda o krokoch a priebežne sem tam trocha radosti a humoru je to minimálne, čo môžete pre seba vzájomne urobiť. Pripomenúť si spoločne sviatky, osláviť menšie, či väčšie úspechy, sem tam priniesť niekomu trocha vody, či rozkrájať nedeľný koláč alebo len jednoducho potešiť niekoho ocenením toho, na čom sa narobil. Pochopenie práce kolegu a náročnosti niektorej jeho agendy alebo vnímanie jeho pozície z pohľadu práce s externým klientom je tiež prirodzeným zdrojom rešpektu. Najlepšia varianta je však veľa počúvať, vnímať a to hlavne bez predsudkov, zaujímať sa a sem tam aj niečo vydržať. Vyspelé firemné kultúry a lídri dokonca umožňujú, aby kolegovia ovplyvnili výber svojho nového člena tímu. Diskutuje sa o tom a hľadá sa najlepšia vhodná osobnosť nového člena tímu, s ktorou sa snažia zlaďovať viacerí, ideálne všetci. Vyberte si čokoľvek, na čom sa všetci spoločne dohodnete. Neprestávajte hlavne hľadať ako tím rýchlejšie zladiť a ako predísť menším či väčším nedorozumeniam. Oplatí sa, pre všetkých zúčastnených. Budete minimálne lepšie spávať a o niečo viac sa tešiť do práce. A to pivo s dobrou večerou, to si viete zorganizovať vždy ako prevenciu všetkého napätia, ktoré sa pri náročných projektoch zozbiera. Predsa len… spoločné chvíle pri stolovaní, trocha úsmevu z vydareného humoru ešte nikdy nikomu neublížilo
Článok vyšiel aj v časopise Moja Psychológia 03/2019
Najnovšie komentáre